Hvad jeg tilbyder

Hvis I kan mærke rådvildheden og magtesløsheden overfor skærmenes indtog i jeres børns liv, men måske også jeres eget, så kan jeg hjælpe jer.

Jeg tilbyder både et foredrag og en workshop, og anbefaler at tage dem i forlængelse af hinanden. Men man kan også sagtens booke dem hver for sig.

Foredrag

Mit foredrag har til hensigt at klæde jer på til, at tage en snak med jer selv, og med hinanden om skærmenes rolle i jeres liv. Jeg håber I går motiveret og inspireret derfra, med en lyst til at tage kontrollen over skærmene tilbage.

Forældre-workshop

Efter mit foredrag, foreslår jeg forældregrupper at gå sammen, og i fællesskab definere rammerne for deres børns fællesskaber. Jeg tilbyder at facilitere denne samtale, med målet om, at få nogle konkrete aftaler som så mange som muligt kan bakke op om.

Foredrag:

Kampen om (skærm)tiden

Skærmene spiller en større og større rolle i vores liv. Men hvorfor er det så konfliktfyldt og svært at styre i vores familier? Hvad gør det ved os? Og hvorfor føler vi os så magtesløse som forældre?

Anders Lemke-Holstein, som er uddannet civilingeniør og har arbejdet i tech-branchen siden 2008, guider jer igennem nogle af de kneb, der får mange apps til at føles uimodståelige. Han vil inddrage den nyeste forskning indenfor skærmenes påvirkning af især børn og unge, og vil dele konkrete og brugbare råd til dem, som er interesseret i, at tage kontrollen over (skærm)tiden tilbage.

Sidst, men ikke mindst, vil han opfordre jer til, at starte samtalen med hinanden, for sammen at skabe rammerne for den barndom, netop I ønsker for jeres børn.

Forældre-workshop:

Workshoppens formål er, at komme frem til nogle fælles aftaler om skærmenes rolle i jeres børns liv.

Jeg guider jer derfor igennem følgende tre dele:

  1. I skal fortælle hvordan I hver især ser på skærmene i jeres liv, og evt. dele gode råd med hinanden.

  2. I skal finde på så mange idéer til fælles aftaler som muligt.

  3. Blandt alle de idéer I har fundet på, skal I stemme om hvilke af de idéer I hver især kan bakke op om.

For at sikre at alle kommer til orde, vil I blive inddelt i mindre grupper. Her er det vigtigt, at I sørger for, at alle får taletid. Derfor udnævnes en ordstyrer pr. gruppe.

Workshoppens første to dele, udføres i grupperne, og den sidste del udføres i fællesskab.

Første del går primært ud på, at I skal lære hinanden at kende. Her skal I være nysgerrige på hinanden, og forstå hvordan I hver især ser på skærmene i jeres liv. Det er vigtigt at blive på egen banehalvdel, og være opmærksom på, at vi ser på de her ting meget forskelligt, og der er ikke et “rigtigt” og “forkert”.

Anden del går ud på, at få så mange idéer til fælles aftaler på bordet som muligt. På det her tidspunkt findes der ikke “dårlige” eller “gode” idéer. Alt skal på bordet.

I sidste del, samler vi alle idéerne, sørger for at der ikke er dubletter, og skriver dem på post-its som vi hænger op på en væg. Herefter får I hver et antal stemmer, som I hver især går op til væggen og placerer på de idéer til aftaler som I kan se jer selv bakke op om.

Herfra er det op til jer, at vælge hvilke idéer I vil gå videre med, og hvordan I vil implementere dem i netop jeres fællesskab.

Sammen kan vi ændre normerne og tage kontrollen over skærmene tilbage